Empo TV

Suksess med hjemmelagde LEGO-filmer

Som 9-åring opprettet tromsøværingen Jon Mika Nystad Eskonispo sin egen Youtube-kanal, Theyumifilm, og så langt har 34 millioner seere sett de 200 filmene hans. Men det er ikke så rart.

Publisert:

For Jon Mika er det man kan kalle et arbeidsjern: Filmene, som pleier å vare i 3 minutter, blir fotografert 2700 ganger under produksjonen, og for hvert sekund tar han 15 bilder. Årets mål er å få 100 000 følgere til Youtube-kanalen (i skrivende stund har han 96 000 følgere), og å få Amandus-prisen for unge filmskapere for 3. gang. - Jeg må nok feire litt hvis jeg oppnår målene mine, sier Jon Mika til NRK Sápmi.

Fagdirektør ved Nordic Screens, Ivar Steen-Johnsen, er imponert over det Jon Mika har oppnådd. - Vi kan si at dette er Norges største Lego-animasjonsvideokanal, sier Johnsen, og legger til: Det som er magisk med Youtube, er at de unge har muligheten til å lage deres eget digitale innholdsunivers, og nå ut til veldig mange. Ifølge Socialblade er Thejumifilm på 77. plass på listen over Norges største Youtube-kanaler, og i tillegg har han 200 000 følgere på TikTok, 16 000 følgere på Facebook og 2,1 millioner "likes".

Nå håper Jon Mika å få et hattrick ved å vinne Amandus-prisen for 3. år på rad. Den første prisen vant han i 2019 for "Lego skating accident", mens han vant den andre prisen for filmen "Lego swimming pool 2" i 2020. I år håper han at "10 different ways to NOT catch a bug" kan ta hjem seieren. - Jeg liker filmen fordi det er en enkel historie og lett å forstå, sier Jon Mika.

Les hele saken: Jon Mika Nystad Eskonispo (17) sine legofilmer har 34 millioner visninger på Youtube – NRK Sápmi - samiske nyheter, kultur og underholdning

Kilde: nrk.no

Publisert av: Anders Teslo