Kontakt
I fjor vinter slet Ingrid Njerve med å komme seg de frem de 300 meterne til trening på Storo. Det skyldtes blant annet dårlig brøytede fortau. Lederen for Oslo kommunes råd for personer med funksjonsnedsettelser, Karl Haakon Sævold, sier at rådet fikk en god forklaring og presentasjon fra byrådsavdelingen for miljø og samferdsel
Birgitte Falck-Jørgensen
Publisert: 16.12.2024 kl 11:44
«Vintersesongen i fjor var krevende, med begrenset kapasitet til å ta bort så mye snø. Basert på erfaringene har Sporveien, Ruter og Bymiljøetaten hatt regelmessige møter og etablert et vinterdriftsforum for regelmessig dialog, sier Martha Grønning».
Hun er byrådssekretær i byrådsavdelingen for miljø og samferdsel og har hatt flere møter med representanter for funksjonshemmede i Oslo etter forrige vinter, skriver Handikapnytt. Fortau og myke trafikanter skal prioriteres sier Grønning. Hun forteller at hun har vært i møter med rådet for funksjonshemmede siden oktober og fortalt om de forbedringene kommunen skal iverksette. Ett bestemt tiltak er at brøytemannskapet får beskjed om at hvis det snør mye og mannskap og utstyr (kapasiteten) er så dårlig at de må velge mellom å brøyte sykkelfelt og fortau, skal fortauet og myke trafikanter prioriteres.
«Viktigst for byråden er de myke trafikantene og sårbare grupper, som inkluderer barn, eldre og funksjonshemmede», sier Martha Grønning. Egentlig var priorteringen den samme i fjor, men instruksen kom ikke fram til de som skulle gjøre brøytejobben. Like viktig er også snøbrøyting av HC-parkeringsplassene og veinettet de ligger ved. I avtalen mellom Oslos-bymiljøetat og rådet for funksjonshemmede står det at disse parkeringsplassene ikke skal benyttes til lagring av ferdigbrøytet snømasse.
Andre forhold i Oslos fremkommelighet om vinteren er utilgjengelig og snøfrie rullestolramper på bussholdeplassene. «Ruter har meldt fra til oss om at det er viktig for dem å finne løsninger som gjør at ramper og av- og påstigning skal fungere godt året rundt, for alle brukere. Derfor er kravene til leveransekvalitet like hele året, og det går på rengjøring eller kosting av rullestolramper som en del av nattlige vaskerutiner», sier Martha Grønning.
Rådet for funksjonshemmedes representanter foreslo at Oslo kommune kunne innvilge flere TT-turer som en kompensasjon for dårlig fremkommelighet. Byråds-sekretæren for sosiale tjenester, Tor Frøytvedt Dahl, i Oslo kommune, lover ikke dette når Handikapnytt spør. Han sier at Oslo-politikerne vil følge opp ruters forberedelser for vingerdriften for å sikre at Tt-tjenesten funger på best mulig måte. «Jeg er opptatt av at vi må lære av erfaringene fra i vinter. Hvis vi igjen får en vinter med krevende vær- og føreforhold, må Ruter være godt rustet, og vi må sørge for at tilbudet til de mest sårbare blir prioritert, skriver han til Handikapnytt.
Saken er fra Handikapnytt Slik blir Oslo-vinteren