Empo TV

Stor-Oslos nye lokaltog får tilrettelagte togvogner

Skal erstatte de gamle togene i 2026

Foto: Illustrasjonsfoto Storyblocks

Foto: Illustrasjonsfoto Storyblocks

Selskapet Norske tog skal erstatte de 40 år gamle togene med vogner som har bredere dører, lavere og glatte gulv uten trapper og flere tilrettelagte plasser for rullestoler like ved togdørene. I tilegg skal de også ha hørselssløyfer for hørselshemmede. Når togene blir bedre for funksjonshemmede, fraktes samtidig flere mennesker på kortere tid.

Publisert:

Sist oppdatert: 19.01.2022 kl 10:53

I 2026 får lokaltrafikken rundt Oslo 30 nye tog med brede dører, flere rullestolplasser og lavgulv. De nye lokaltogene i Osloregionen gjør det enklere å reise for alle. – De har lavgulv, to tilrettelagte plasser for rullestol i vognen med handikaptoalett og to plasser til i en annen vogn. Det forteller administrerende direktør Øystein Risan i Norske tog til Handikapnytt.

- Dagens tog har trapper og enten heis eller ramper for å komme inn. Så har de én tilrettelagt plass for rullestol pluss mulighet for én til, sier Risan.

Det lave gulvet ved alle inngangspartiene betyr at alle passasjerer kan gå eller rulle rett inn på toget. Men det forutsetter at plattformen har riktig høyde. Vognene har også høresløyfer i alle vogner. Det er lagt opp til to seter på hver side av en bred midtgang. Samtidig er det god plass til det som på togspråket heter «fleksisoner». Det vil si at de har plass til stående passasjerer, og også til sykler og barnevogner. Toget får seks vogner med totalt tolv innganger. Og ikke minst er dørene bredere enn før.

Universell utforming gir gode togreiser for alle, ifølge Norske tog. Det samme mener Handikapforbundets nestleder Magnhild Sørbotten, som også leder organisasjonens samferdselsnettverk. Hun møtte Norske tog lenge før de nye togene ble kjøpt inn. Hun ga innspill til hvordan de burde bli. Der snakket hun blant annet om muligheten til å ta med seg rullestoler som er større enn 120 centimeter og hvor viktig det er å komme seg enklere av og på toget.
Samtidig forklarer Sørbotten hvordan de samme tiltakene som gir bedre tilgjengelighet, også øker kapasiteten for togtransporten i overbelastede Oslo. Den mest effektive måten å gjøre det på, er å sørge for at folk kommer raskere av og på, og det gjør du nettopp med trinnfri adkomst, bredere dører og større plass rett innenfor dørene.

Togenes utforming er et viktig element for å få flere passasjerer konstaterer Nigel Harris. Han er administrerende direktør i The Railway Consultancy i London. Han var på det samme innspillmøtet som Magnhild Sørbotten. Han gikk igjennom hvordan det går an å få flere togpassasjerer ut og inn av Oslo uten å behøve å vente flere tiår på at det bygges flere spor eller nye jernbanestrekninger. – Vi kan bruke lengre tog, men da trengs det lengre plattformer. Tar du ut seter og lager mye mer gulvplass, derimot, så kan du få folk på og av mye raskere, ifølge Harris. Med ett sete mindre per kvadratmeter kan 20–30 prosent flere passasjerer komme seg av og på toget på den samme tiden.

Bane Nor, som står for sporene og stasjonene i Norge, forteller at elleve nye stasjoner ble universelt utformet i fjor. Det er snakk om Berkåk, Jaren, Lundamo, Nodeland, Oslo lufthavn, Skansen, Røra, Røstad, Vikhammer, Åsen og Geilo.

Saken er fra Handikapnytt:
Nye lokaltog får flatt gulv og bedre plass til rullestoler