Kontakt
Det verdensomspennende pakke-budfirmaet UPS (United Parcel Service) tjente over 720 milliarder og har over tretti hentesteder i Norge. Men rullestolbrukere får ikke tilgang for å få utlevert de pakkene de har bestilt. Dette skyldes ofte ...
Redaksjon N/A
Publisert: 12.10.2021 kl 09:16
Det verdensomspennende pakke-budfirmaet UPS (United Parcel Service) tjente over 720 milliarder og har over tretti hentesteder i Norge. Men rullestolbrukere får ikke tilgang for å få utlevert de pakkene de har bestilt. Dette skyldes ofte utilgjengelig adkomst på grunn av trapper eller trinn. Det betyr at UPS diskriminerer kundene som bruker rullestol.
Opplevelsen av utilgjengelighet ved en kiosk som UPS brukte som utleveringssted førte til at den kjente forfatteren og forskeren Jan Grue klaget UPS inn for Diskrimineringsnemda. Grue fikk heller ikke varslet betjeningen i den kiosken han skulle hente pakken sin. Dette var fordi det ikke var noen ringeklokke eller informasjon slik at han kunne få kontakt med betjeningen. Han tok kontakt med UPS´ kundeservice men fikk ikke noe svar. Jan Grues klage førte til at Diskrimineringsnemda har bestemt at pakkeselskapet må sørge for at rullestolbrukere slipper inn uten hindringer, på de ulike hentestedene for å motta det de har bestilt.
Diskrimineringsnemnda har heller ikke fått svar på alle henvendelsene til det amerikanskeide budfirmaet. Men det UPS faktisk har kommentert, er at konsernet mener at det er kioskene og butikkene som leverer ut pakkene, som har ansvaret for å følge lover og standarder. Dermed er det kiosken som er ansvarlig for den universelle utformingen, ikke budfirmaet, mener UPS. I avtalene mellom UPS og de forskjellige butikkene og kioskene er det forutsatt at virksomhetene overholder de lovene og standardene som gjelder. Diskrimineringsnemda mener dette er et dårlig argument. Det er tydelig at UPS ikke undersøker eller har oversikt over om hentestedene er universelt utformet. Samtidig bør budfirmaet være klar over muligheten
Det argumentet kjøper ikke Diskrimineringsnemnda ogderfor er UPS ansvarlig for at hentestedet ikke er universelt utformet, konstaterer nemnda. Diskrimineringsnemnda har ikke kommet med noe konkret pålegg om hva som må gjøres, men varsler et mulig krav om retting og eventuell tvangsmulkt hvis UPS ikke rydder opp.
Handikapnytt.no: Diskrimineringsnemnda feller verdens største pakkefraktselskap
Publisert av Birgitte Falck-Jørgensen