Klargjør siden...
Empo TV

Taxiselskap får kritikk for å komme for sent

Foreldre opplever at taxien ikke kommer til avtalt tid - eller uteblir

Ved årsskiftet fikk taxiselskapet Ridel ansvaret med å frakte elever med funksjonsnedsettelser i Kristiansand. Nå får selskapet kritikk for at taxiene deres kommer for sent, og i verste fall, uteblir.

Publisert:

Sist oppdatert: 18.01.2022 kl 09:32

En av de som kritiserer Ridel for slett kjøring er Anette Jensen, som i tillegg til å være leder av Handikappede barns foreldreforening, også er mor til en 14 år gammel gutt. - Foreldrene er bekymret. De vet ikke når taxien kommer for å hente barnet, når barnet kommer hjem eller hvordan de som foreldre skal få kabalen til å gå opp, sier Jensen til NRK. Hun tror usikkerheten bidrar til å gjøre barna utrygge, og da NRK var på besøk hos dem for å ta opp en reportasje på tirsdag, skjedde det igjen: Taxien ble forsinket. Først når klokka er 08:29 kommer den, og det er minuttet før sønnens skoledag starter. - Jeg tenker på sønnen min og hvordan dette føles for ham. Nå kommer han for sent. Jeg vet ikke om han får en god start på dagen, sier Jensen.

Ifølge Anette var det et møte mellom foreldrene og Ridel tre uker før taxitilbudet begynte, og hun opplevde at selskapet hadde forståelse for at de skulle kjøre barn som trenger trygge rammer. - De lovet også at callsenteret skulle være i orden, sier Jensen, som nå mener at Ridel ikke har innfridd forventningene. - Helt konkret er det barn som har ventet i 30 minutter etter at skolen har begynt. Og prøver man å ringe til sentralen, får man ikke svar, sier hun videre. Også Curt Andreassen har opplevd at Ridel ikke har vært presise. - Sønnen min skulle hentes kl. 15.00. Da de ikke kom, ringte jeg og fikk ny beskjed om at de skulle komme mellom 15.30 og 16.00. De kom først klokka 18.15, sa Andreassen.

Det er InterCab AS som eier Ridel, og daglig leder i taxioperatøren, Jens Glad Balchen sier at han har forståelse for kritikken som har blitt reist mot selskapet. - Vi beklager problemet skiftet av operatør har medført for elever, foreldre og skoleansatte. Balchen forteller at de var forberedt på at det kunne komme en del utfordringer, og han er ikke overrasket. - Slik vil det nødvendigvis være når man skifter en operatør for en så omfattende og sammensatt oppgave, sier Balchen videre, og han fortsetter med å si at avvikene skyldes innkjøringsproblemer, ufullstendighet og feil i datagrunnlaget, samt glatte veier.

Balchen erkjenner at kommunikasjonen med foreldrene burde vært bedre, men mener noen har forventninger som ikke kan innfris. - Noen klager på at de ikke får samme hentetid som før. Vi prøver å jenke oss, men det lar seg ikke gjøre å oppfylle alles ønsker, sier han. Han mener imidlertid at mye er på rett vei, og at selskapet jobber med å løse problemene.

Les hele saken:
Taxiselskapet Ridel får kritikk for å komme for sent og utebli

Kilde: nrk.no, ridel.no