Kontakt
20. til 21. oktober besøkte Claire Cunningham den norske Opera med forestillingen «Thank You Very Much». Denne forestillingen ble framført av dansere med «funksjonsutfordringer» som utforsket temaer som etterligning, identitet og aksept. Cunningham blir omtalt som en av de mest spennende og uavhengige koreografene i sitt felt- moderne dans.
Birgitte Falck Jørgensen
Redaksjon
Publisert: 06.11.2023 kl 12:25
Under Oslo International Dance Festival 2023 også kalt Coda festivalen, fikk den norske dansesektoren uvurderlig innsikt i dansekunst skapt av og med artister med funksjonsnedsettelse. Den spennende og frie koreografen ga "..publikum en helt ny måte å oppdage dansekunst på".., sa Codas festivalsjef Stine Nilsen i en pressemelding. Koreografen Claire Cunningham ønsket å imitere verdensberømte artister i forestillingen Thank you very much». en av artistene som ble som imiteres er Elvis Presley, kongen av Rock n Roll. Cunningham forteller i et intervju med National Theatre of Scotland at hun elsket Elvis som sanger og jo mer Cunningham fordypet seg i bevegelsesmønsteret hans opplevde hun Elvis som en estetisk krøpling. «Jeg opplevde at Elvis hadde en slags «krøpling-estetikk» som samsvarer med måten funksjonsnedsatte kropper beveger seg på. Bevegelsesmønstrene våre blir ofte ansett som ukontrollerte, annerledes, eller simpelthen kontroversielle» forklarer hun. På scenen danser Cunningham selv på krykker sammen med danserne Tanja Erhart, Vicky Malin og Jo Bannon. Thank You Very Much er skapt på oppdrag fra Manchester International Festival, National Theatre of Scotland og Perth Festival i samarbeid med tanzhaus nrw og Dance Umbrella.
Saken er fra Handikapnytt:
Inkluderende dans i Operaen