Kontakt
Foto: PxHere, illustrerende bilde
I august overtok Ruter den tilrettelagt transport-tjenesten (TT) for Oslo. Det er blitt rapportert om at passasjerer skadet seg fordi rullestolene ikke ble godt nok sikret. Barn ble levert til feil adresse og overlatt til seg selv. Ruter ansatte sjåfører uten å gi dem opplæring i riktig kundebehandling, skriver Aftenposten.
Birgitte Falck-Jørgensen
Redaksjon, Empo TV
Publisert: 06.01.2023 kl 09:28
Det er personer med nedsatt funksjonsevne og som ikke kan bruke vanlig kollektivtransport på egen hånd, som får tilbud om tilrettelagt transport(TT). Magnhild Sørbotten, leder i Norges Handikapforbund har fått henvendelser fra flere TT-passasjerer som har opplevd skader og farlige situasjoner om bord i minibussene. Hun sier til Handikappnytt at grensen for hva som er akseptabel behandling av en stor andel sårbare passasjerer er nådd. Etter at Ruter fikk TT- ansvaret i august har klagene kommet. I oktober fikk underleverandør 24-7 ansvaret, dette førte til at Ruter mottok over 100 klager på sikkerhetsbrudd og mangler bare i løpet av de tre første ukene. Ruter hadde ikke gitt sjåførene i Minibuss 24-7 god nok opplæring i hvordan å kjøre og sikre personer i elektriske rullestoler. TT-selskapet hadde dessuten ikke mange nok sjåfører til å betjene alle kundene sine. Ruters markedsdirektør, Ellen Rogde forteller til Aftenposten at de har satt i gang en tiltaksplan for for å sikre tilstrekkelig opplæring.
Les hele saken: Klagestorm mot TT-tjenesten
Kilde: Handikapnytt