NAV:
Om to år kan rullestolbrukere få elbil
Nav forsikrer nå at det neste anbudet skal inkludere elbiler for rullestolbrukere.
Etter kritikk fra rullestolbrukere og pårørende forsikrer Nav nå at det neste anbudet skal inkludere elbiler for rullestolbrukere. I forrige avtaleperiode klarte ikke NAV å finne noen egnede leverandører av spesialtilpassede elbiler for rullestolbrukere. Derfor gikk Navs anbud til dieselbiler i klasse 2, som kunne tilpasses ulke rullestoler. Dette tilbudet gjør at funksjonshemmede heller ikke de neste to årene kan ta del i det grønne skiftet på bilfronten.
Publisert: 14.01.2022 kl 13:35
Sist oppdatert: 14.01.2022 kl 14:57
Den forrige regjeringen la fram en stortingsmelding som viste hvordan det norske samfunnet skal omstilles for å nå klimamålene og samtidig skape grønn vekst. Så Nav forstår kritikken. Også Arbeids og inkluderingsminister Hadia Tajik - som er politisk ansvarlig for NAV - har signalisert at den nye bilavtalen til NAV bør være biler uten utslipp i neste avtaleperiode. Seksjonssjef Christain Lupke i NAV er tydelig på at det blir endring i neste runde: Nav vil gå for grønt. – Vi ønsker å kunne tilby elektriske biler som er egnet for ombygging og tilpasning av spesialutstyr, og arbeider for at det skal kunne tilbys mellomstore og store elektriske biler i neste anbudskonkurranse. Arbeidet med en ny anskaffelse vil starte i løpet av 2022, opplyser Lupke. Neste avtale skal være på plass mot slutten av 2023.
Den norske Elbilforeningen mener NAV er tafatte, og at det allerede i dag finnes aktuelle elbiler for rullestoltilpasning. Blant modeller som trekkes frem er Peugeot e-Travel, Citroën e-Spacetourer og Opel Zafira e-Life. Opel sier selv at de kan levere Opel Zafira e-Life med rullestolrampe. ikke minst finnes allerede i dag en ombygd VW e-Crafter som har gått som el-taxi i Trondheim siden 2020.
Christian Lupke i NAV sier til Handikapnytt at etaten startet allerede i 2016 å undersøke mulighetene for å inkludere elektriske biler i sine anbud.
-I 2017 etterspurte vi elektriske biler i en delkonkurranse. I 2020 gjennomførte vi en omfattende markedsdialog. Vi åpnet opp for at det kunne tilbys elektriske biler i to delkonkurranser. Vi mottok dessverre ingen tilbud. Men vi har merket oss el-taxien i Trondheim, og synes det er spennende å se hva de har fått til. Vi ser en rask teknologi-utvikling, og det lover godt for tilbudet på neste avtale, mener Lupke. Han legger til at ombygging av disse bilene er teknisk vanskelige fordi batteriene i gulvet gjør det vanskelig å montere gjennomgående fester for en rampe.
– Vi vil starte en bred markedsdialog tidlig i 2022 for å kartlegge muligheter i markedet, før vi starter en ny anskaffelse. Når vi gjennomfører anskaffelsen, kan vi benytte både krav og kriterier for å hensynta miljøaspektet. Jeg kan ikke forskuttere resultatet, men vi er i tett dialog med leverandørene og følger lanseringene av nye modeller med argusøyne, sier Christian Lupke.
Saken er fra Handikapnytt:
Nav blir grønnere: Skal tilby elbiler til rullestolbrukere om to år