Empo TV

Nav starter tettere oppfølging og tilrettelegging

Nav er i gang med å få til enda raskere hjelp med tilrettelegging på arbeidsplassen. Men avdelingsdirektør Jan Erik Grundtjernlien forstår frustrasjonen hos funksjonshemmede som opplever å møte stengte dører når de søker jobb. – Den umiddelbare kommentaren min er at vi som samfunn har en vei å gå og en jobb å gjøre. Her har Nav en rolle, men det er også veldig viktig å påpeke arbeidsgivernes ansvar, sier han.

Empo TV
Empo TV

Publisert:

Handikapnytt.no har i de siste ukene satt søkelyset på hvordan arbeidssøkere med funksjonsnedsettelse blir silt ut allerede før det skal innkalles til intervju. I handkapnytt fortalte Dona Hoxha om hvordan hun først kom inn til jobbintervju da hun sluttet å krysse av i ruten for at hun er hørselshemmet. Rådet om å krysse av der, hadde hun fått av Nav.

Avdelingsdirektøren i Nav understreker at han ikke har gått inn i undersøkelsen og sett på metode, men han tror på tallene. Han snakker om hvordan Nav har «ryddet ganske mye opp i virkemiddelverktøykassa». – Inkluderingstilskuddet skal være enkel saksbehandling og dekke faktiske kostnader. Arbeidsgiveren kan gå inn og søke digitalt, og vi har laget en veileder som ligger på Arbeidsplassen.no og gjør det lettere for arbeidsgivere å orientere seg, sier han. Problemet som likestilling- og diskrimineringsombud Bjurstrøm peker på i intervjuet med Handikapnytt, er at det går for sakte. Den som ansetter en ny medarbeider som trenger tilrettelegging, får ikke støtte og mulighet til å gjøre arbeidsplassen til å ta imot vedkommende i løpet av den tiden som går fra ansettelsen til den nye medarbeideren begynner.

Grundtjernlien viser til statistikken: – Nå er gjennomsnittlig saksbehandlingstid 22 dager, så det er ikke så galt, sier Jan Erik Grundtjernlien. Ventetiden som brukeren opplever, kan virke lang. Ofte begynner folk med å henvende seg til kommunen. Nav forstår at det trengs tettere samarbeid mellom arbeidsøkerne og Nav-kontorene og Navs hjelpemiddelsenntral. – Vi synes vi er kommet ganske mye lenger i å koble hjelpemiddelsentralene i Nav, som er spesialistenheter, tettere og tidligere på i arbeidsoppfølgingen som foregår i det lokale Nav-kontoret. Noen brukere har opplevd at de har gått mange og lange runder i Nav-systemet før kompetansen fra hjelpemiddelsentralen er koblet på som ekspertise i møtet med arbeidsgiverne, innrømmer Grundtjernlien.

Jan Erik Grundtjernlien vil ikke legge opp til noen endring i rådene, av den enkle grunn at slike råd uansett skal tilpasses hver enkelt arbeidssøker og arbeidsgiver. – Om man skal fortelle og hva man skal fortelle om funksjonsevne og behov for tilrettelegging, det må Nav-veilederen kunne gi råd om fra sak til sak ut fra hvordan de kjenner arbeidsmarkedet og arbeidsgiveren fra før, ifølge Grundtjernlien. Noen ganger tror jeg det er lurt å si fra om nedsatt funksjonsevne, andre ganger kan det sikkert være fornuftig å vente, mener han.

Les hele saken: nav lover raskere tilrettelegging på arbeidsplassen

Saken er fra Handikapnytt.no

Publisert av Birgitte Falck-Jørgensen

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Empo TV bruker cookies (informasjonskapsler) til å forbedre nettstedet. Ved å godkjenne aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...