Empo TV

En dørklokke til besvær

Pakkeselskapet UPS får kritikk for å diskriminere funksjonshemmede

Foto: pxhere.com

Foto: pxhere.com

Høsten 2021 ble det internasjonale leverings selskapet United Parcel Service (UPS) felt av Diskrimineringsnemda ettersom rullestolbrukere ikke klarer å komme seg inn selskapets hentested (også kjent som "Access Point) for å hente pakker. Løsningen ble en dørklokke, men den er plassert slik at rullestolbrukerne ikke når frem til den.

Publisert:

Saken fikk sin begynnelse da professor og forfatter Jan Grue ikke slapp inn i en kiosk i Oslo der UPS har ett av sine hentesteder. Kiosken har to trinn som fører opp til døra, og den hadde ingen kontaktinformasjon eller dørklokke slik at han kunne få kontakt med butikkens ansatte. Nå har butikken fått en dørklokke, men den sitter på et sted som gjør at Grue og andre rullestolbrukere ikke får trykket på den. I tillegg er dørklokken plassert over trappen, slik at trinnene kommer i veien.

I etterkant har ringeklokka blitt tatt ned, og flere ganger har fulle mennesker simpelthen revet den ned. Grue kommer ikke til å forfølge saken videre, men han er opptatt av å stadfeste at UPS diskriminerer rullestolbrukere ved å plassere dørklokka på steder der de ikke når frem med hånden. Videre forteller han til Handikapnytt at ansvaret ligger hos det globale konsernet - ikke hos en liten kiosk i Oslo.

- Er dere fornøyd med en slik løsning? Spørsmålet som ble stilt av Handikapnytt ble rettet mot UPS, men de svarte ikke på det. I stedet svarte den nordiske kommunikasjonssjefen i UPS, Hedvig Armand, slik i en e-post: "Vi tilbyr en rekke leveringsalternativer med tanke på å gi alle forbrukere valgmuligheter, lett tilgjengelighet og kontroll. Vi tar skritt for å sikre at våre UPS Access Point-plasseringer oppfyller denne standarden for våre kunder i Norge, og vi vurderer hele tiden måter å bedre møte kundenes individuelle behov." Da Handikapnytt omtalte Grues klagesak i fjor høst sa UPS at steder som ønsker å være utleveringssteder for leveringstjenesten samtykker i å følge alle nasjonale lover og forordninger. - Vi tar forholdsregler for å granske dette punktet med dem, skrev Armand i en e-post på den tiden.

UPS «løste» diskrimineringssak med ringeklokke utenfor rekkevidde

Kilde: handikapnytt.no