Empo TV

Nytt fra transportfronten: En el-taxi med plass til rullestol!

I Trondheim har man tatt i bruk en elektrisk drosje som kan frakte rullestolbrukere. - Det har gått helt feilfritt, sier drosjeeier Arne Dyrdahl.

Empo TV
Empo TV

Publisert:

- Jeg kjører mellom fem og ti rullestoler hver dag, sier Dyrdahl. Siden han tok drosjelappen har han kjørt elektrisk, og i den forrige jobben leverte han pizza med batteridrevet bil. Nå kan Dyrdahl tilby turer med sin nye Volkswagen e-Crafter, og den nye bilen kan, som nevnt, frakte rullestolbrukere. - Bilen er bygd opp med fire enkle seter på hver side og en bred midtgang. Med én rullestol er det plass til seks passasjerer i tillegg; med to rullestoler blir det igjen fire enkeltseter. Byttingen mellom seter og rullestolplasser er veldig enkel, sier Dyrdahl.

Hos NAV er man i skrivende stund skeptisk til å gå over til elektrisk rullestoltransport. Årsaken til det er vekta. Batteriene i bilen gjør den mye tyngre enn den samme modellen som har bensin- eller dieselmotor. Arnes bil har rampe, og dersom han hadde hatt rullestolheis istedenfor, ville han ikke ha fått plass til 9 seter og kommet under B-førerkortets maksvekt på 3500 kilo. For å holde vekten i bilen har han måttet kvitte seg med hattehylla og det avfjærede førersetet.

- Batteripakker veier mye, så vi har ikke så mye å gå på. Det er årsaken til at vi må bruke rampe og ikke kan bruke heis. Det er umulig å få til på en bil av denne størrelsen, sier Pål Pettersen, som er leder for produkt og logistikk hos Volkswagen Nyttekjøretøy. Videre forteller han at etterspørselen etter elektriske biler både for rullestolbrukere og andre er høy. - Vi er ennå i en tidlig fare på det området. Personbiler er en helt annen ting. Men her skal vi ha godkjente rullestolfester og gulv. Ikke noe skiller seg så mye ut fra hva man bruker i en vanlig buss, men alle løsninger veier litt, sier Pettersen.

Et tema som dukker opp når det snakkes om elbiler er bilens rekkevidde, dvs. hvor langt den kan kjøre med oppladet batteri. - Rekkevidden er tilbake på Nissan Leaf-nivå fra 2013. Men før kjøpet hadde jeg kikket på den kjøringen vi hadde med dieselbilen vi brukte før, og vi hadde en veldig god magefølelse før vi startet, sier Dyrdahl.

Publisert av: Anders Teslo

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Empo TV bruker cookies (informasjonskapsler) til å forbedre nettstedet. Ved å godkjenne aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...