Empo TV

Nytt fra transportfronten: En el-taxi med plass til rullestol!

I Trondheim har man tatt i bruk en elektrisk drosje som kan frakte rullestolbrukere. - Det har gått helt feilfritt, sier drosjeeier Arne Dyrdahl.

Publisert:

- Jeg kjører mellom fem og ti rullestoler hver dag, sier Dyrdahl. Siden han tok drosjelappen har han kjørt elektrisk, og i den forrige jobben leverte han pizza med batteridrevet bil. Nå kan Dyrdahl tilby turer med sin nye Volkswagen e-Crafter, og den nye bilen kan, som nevnt, frakte rullestolbrukere. - Bilen er bygd opp med fire enkle seter på hver side og en bred midtgang. Med én rullestol er det plass til seks passasjerer i tillegg; med to rullestoler blir det igjen fire enkeltseter. Byttingen mellom seter og rullestolplasser er veldig enkel, sier Dyrdahl.

Hos NAV er man i skrivende stund skeptisk til å gå over til elektrisk rullestoltransport. Årsaken til det er vekta. Batteriene i bilen gjør den mye tyngre enn den samme modellen som har bensin- eller dieselmotor. Arnes bil har rampe, og dersom han hadde hatt rullestolheis istedenfor, ville han ikke ha fått plass til 9 seter og kommet under B-førerkortets maksvekt på 3500 kilo. For å holde vekten i bilen har han måttet kvitte seg med hattehylla og det avfjærede førersetet.

- Batteripakker veier mye, så vi har ikke så mye å gå på. Det er årsaken til at vi må bruke rampe og ikke kan bruke heis. Det er umulig å få til på en bil av denne størrelsen, sier Pål Pettersen, som er leder for produkt og logistikk hos Volkswagen Nyttekjøretøy. Videre forteller han at etterspørselen etter elektriske biler både for rullestolbrukere og andre er høy. - Vi er ennå i en tidlig fare på det området. Personbiler er en helt annen ting. Men her skal vi ha godkjente rullestolfester og gulv. Ikke noe skiller seg så mye ut fra hva man bruker i en vanlig buss, men alle løsninger veier litt, sier Pettersen.

Et tema som dukker opp når det snakkes om elbiler er bilens rekkevidde, dvs. hvor langt den kan kjøre med oppladet batteri. - Rekkevidden er tilbake på Nissan Leaf-nivå fra 2013. Men før kjøpet hadde jeg kikket på den kjøringen vi hadde med dieselbilen vi brukte før, og vi hadde en veldig god magefølelse før vi startet, sier Dyrdahl.

Publisert av: Anders Teslo