Empo TV

NHF-Trøndelag savner et universelt busstilbud

Norges Handikapforbund, Trøndelag klagde VY inn for Diskrimineringsnemda ettter at busselskapet til VY hadde krevd at rullestolbrukere måtte bestille reisen sin minst 36 timer før avgang. Dette var etter at VY hadde lansert sitt nye reisetilbud ...

Empo TV
Empo TV

Publisert:

Norges Handikapforbund, Trøndelag klagde VY inn for Diskrimineringsnemda ettter at busselskapet til VY hadde krevd at rullestolbrukere måtte bestille reisen sin minst 36 timer før avgang. Dette var etter at VY hadde lansert sitt nye reisetilbud fra Trondheim til Oslo.  NHF mener det statseide selskapet ikke likebehandler rullestolbrukere som gruppe. VY svarte med å vise til sine egne reisevilkår.

«Det er ikke nødvendig å kreve forhåndsbestilling så lenge i forveien. Bussene er underlagt krav om universell utforming, og burde derfor kunne ta imot rullestolbrukere uten å trenge noen form for klargjøring. Busselskapets manglende evne til å oppfylle krav til universell utforming er ikke noen god grunn til å forskjellsbehandle reisende med funksjonsnedsettelse.»

Selskapet forklarer at det er nødvendig å få et forhåndsvarsel om rullestoler for blant annet å klargjøre bussen, teste teknisk utstyr og sørge for at sjåføren er forberedt på å kunne yte service.  Vy Buss AS avviser at de diskriminerer rullestolbrukere. Men selskapet innser at de bruker ordet «må» og at dette er «upresis», siden man «aldri har ment å stille et absolutt krav». Ordet «må» ble erstattet med «ønsker» i reisevilkårene.

Selskapet forklarer at det er nødvendig å få et forhåndsvarsel om rullestoler for blant annet å klargjøre bussen, teste teknisk utstyr og sørge for at sjåføren er forberedt på å kunne yte service.

Leder for NHF Trøndelag, Kristian Lian er tilfreds med at Vy Buss har endret betingelsene sine slik at det ikke lenger er et absolutt krav å bestille 36 timer i forkant. – De sier likevel at de må ha noe tid til å klargjøre bussene og at dette varierer ut fra busstype. Vi forstår at Diskrimineringsnemnda frikjenner Vy for diskriminering etter at de endret ordlyden sin, men vi er spent på å se hvordan de vil praktiserer dette, skriver Lian i en e-post til Handikapnytt. Lian sier de ikke tror busstilbudet vil bli fullt ut likeverdig. -Vi mener at når det stilles krav til at bussmateriell skal være universelt utformet, så må man forvente å kunne bruke bussen etter samme vilkår som andre. Her risikerer man fortsatt å ikke få ta den bussavgangen man ønsker, fordi bussen ikke er klargjort, svarer Lian.

Han mener det likevel var viktig å ta saken til Diskrimineringsnemnda for å presse Vy til å fjerne en diskriminerende formulering. Men det hjelper bare hvis de følger opp i praksis.

– Dette er et steg i riktig retning, og vi håper oppmerksomheten de fikk på denne saken vil gjøre at de har mer fokus på at alle skal kunne ta den bussavgangen de ønsker uten å bestille på forhånd, skriver Kristian Lian.

Saken er hentet fra Handikapnytt.

Publisert av Birgitte Falck-Jørgensen

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Empo TV bruker cookies (informasjonskapsler) til å forbedre nettstedet. Ved å godkjenne aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...