Kontakt
Foto: PxHere
Enten du skal reise med buss, båt, fly eller tog er det viktig å være forberedt. Uansett hvor eller hvordan du reiser burde du sondere terrenget på forhånd. For eksempel går det buss for tog, tilbys det assistanse, eller kjører bussen en annen rute?
Birgitte Falck-Jørgensen
Redaksjon/EmpoTV
Publisert: 01.07.2022 kl 10:57
Bane Nor har egen assistansetjeneste - Tlf. 477 70 098 eller kundesenter@banenor.no. Assistansen må bestilles minst 24 timer før for å sikre at du får akkurat den assistansen du behøver. Tilbudet er begrenset til disse stasjonene. Oslo S, Lillestrøm, Oslo Lufthavn Gardemoen, Lillehammer, Trondheim S, Bergen, Ski, Sandvika, Asker. Drammen Tønsberg, Hamar og Oslo bussterminal. Forhåpentligvis vil det bli tilbud om assistanse ved stasjonene i Kristiansand og Stavanger i løpet av sommeren. For øvrig skal konduktørene være behjelpelige med av- og påstiging.
Ved Oslo bussterminal fins det egen assistanseordning som du kan kontakte på Tlf. 23 0024 01. Meld ifra om assistansebehovet minst 24 timer her også.
Mobilapper til nytte: «EnTur» er en samleapp hvor du kjøper billetter til kollektivtransporten i hele Norge. De bistår også ved avvik i kollektiv-trafikken og kjøp av billetter til interrail og utenlandsturer. «EnTur» kundesenter 61279088, wwww.entur.no.
På Flyreiser i Norge må du kontakte assistansetjenesten minst 48 timer før avreise. Bestiller du senere kan de ikke garantere at du får hjelp. Ring inn og meld fra at du er på vei minst 20 minutter før ankomst til flyplassen. Bestilling av assistanse på Gardemoen: 64 82 019 00. Kjevik: 4270 63 00. Bergen: 41 70 66 16. Trondheim: 41 70 67 26. Harstad lufthavn/ Evenes: 41 70 68 63. Tromsø: 67 03 47 01.
I lys av koronapandemien er det viktig å holde seg orientert på ditt reisemåls rgler og rutiner. For eksempel krever enkelte land at siste oppfriskningsdose ikke er eldre enn 9 måneder. Du finner all informasjon om dette via helsenorge.no reiseregistrering.no. Reiser du innenlands kan det være hensiktsmessig å huske legevaktens telefonnummer 116 117.
Mange synshemmede har nytte av ulike apper for å kune navigere seg enklere, som for eksempel google maps, BlindSquare, Tripadvisor.
PAKKERÅD - Ta et bilde av bagasjen din. Dersoom den blir forsinket, eller mistet er det smart å kunne vise bilder til flyselskapet slik at de kan lete etter rett koffert.
Husk å merk den godt slik at bussfører og assistansepersonellet kan finne enklere.
TIPS: Verdisaker bankkort, debetkort, pass eller, livsviktige medisiner bør du ha alltid oppbevare i håndbagasje. Husk å ha god oversikt over hvor du har bagasjen din eller forflytningshjelpemidlene dine. Det er ikke bare teddybjørner som kan forsvinne i løpet av en feriereise.
Kilde: Synpunkt - Medemsblad for Norges Blindeforbund