Empo TV
Foto: PxHere, illustrerende bilde

Foto: PxHere, illustrerende bilde

Mellom Lillestrøm og Drammen blir Thomas Myhre (24) ofte glemt

To dager i uken reiser Thomas mellom to byer på vei til jobb. 24-åringen er rullestolbruker og forteller til NRK at han ofte blir frakjørt, fordi konduktørene på toget ikke har tid til å hjelpe ham om bord fordi toget er forsinket, eller heisen fungerer ikke.

Publisert:

Sist oppdatert: 16.03.2023 kl 08:52

Thomas Myhre forklarer og forteller om opplevelser der han har kjent seg glemt når han reiser med tog. Oslo S trekker han frem som spesielt vanskelig, da han møtte NRK. Før hadde NSB, nå VY et krav om at man måtte si ifra 36 timer på forhånd hvis man var passasjer i rullestol. Kravet ble forandret til «ønskelig» etter press fra Norges Handikapforbund (NHF). Forbundslederen i NHF Tove Linnea Brandvik sier til NRK at det Thomas Mhyre opplever er et stort problem. En rangering av passasjerer og en provoserende forskjellsbehandling. Thomas forteller at han kunne sikkert ha klaget til Diskrimineringsnemda minst 10 ganger i løpet av ett år. Både fordi han ikke fikk hjelp til å komme om bord på toget sitt, eller når han måtte bli igjen inne i vognen fordi rampen ikke var klar da toget kom til stasjonen han skulle av på. Tove Linnea Brandvik vet at flere personer med funksjonsnedsettelser har klaget til Likestillings- og Diskrimineringsnemda om liknende situasjoner i kollektivtrafikken. 111 saker i alt, der 19 ble bekreftet å være ren diskriminering. Thomas Mhyre sier at «Å reise med toget er mye mer variert enn det burde være. Det skal ikke være vanskelig for noen å reise med kollektivtransport.» – Det er flaut å si at du kommer for sent på jobb fordi du ble nektet å være med, eller fordi heisen ikke fungerte. Det er jo rett og slett bare fælt å oppleve.
Vy forklarer at mange togsett er gamle og derfor ikke oppfyller kravet til universell utforming. Plattformene på stasjonene er heller ikke gode nok, og gjør det vanskelig for rullestolbrukere å reise med tog, innrømmer VY til NRK. Kommunikasjonssjef Siv Egger Westin sier at VY jobber med gode løsninger på enkelte strekninger. Hun kommenterer det Thomas og flere opplever som veldig trist, og at sånn skal det ikke være.

Les hele saken Thomas blir ofte glemt igjen på toget

Kilde NRK.no