Empo TV

Frykter færre rullestolbiler fra 1. november

Store personbiler, med plass til opptil 8 personer blir ofte brukt til taxitransport for personer i rullestol. Når dagens drosjer må skiftes ut vil det bli færre drosjer som kan frakte passasjerer som bruker rullestol, frykter taxinæringen. Det ...

Publisert:

Store personbiler, med plass til opptil 8 personer blir ofte brukt til taxitransport for personer i rullestol. Når dagens drosjer må skiftes ut vil det bli færre drosjer som kan frakte passasjerer som bruker rullestol, frykter taxinæringen. Det er fordi Regjeringen har skrudd opp avgiftene på store personbiler og fjernet refusjonen taxinæringa hadde i utgangspunktet, skriver Handikapnytt.no

Prisene for disse bilene økte med opptil 300 000 per bil, sier Tor Anders Hauge som er leder i Hordaland fylkeslag i Norges Taxiforbund. -Det lønner seg ikke for drosjeeiere å investere i en sånn bil. Det blir for dyrt. Vi klarer ikke å betale ned igjen på bilen. Hauge kjører selv drosje i Os utenfor Bergen. For tiden er det altfor mange rullestolbruker i forhold til antallet biler som kan kjøre dem, mener han. Problemene har de prøvd å løse med å kjøpe inn minibusser som kan ta inntil 16 pasasjerer i stedet for 8, slik at de i tillegg kan brukes til annen kjøring. Ulempen er at disse bilene krever at sjåførene må forholde seg til andre regler for kjøre- og hviletidsbestemmelser. Det betyr at de kun er tilgjengelige på dagtid. En tur på noen få hundre meter vil fort bli veldig dyrt for passasjeren også.

Fra 1. november kan mange flere søke om løyve til å kjøre drosje. Da kan hvem som helst skaffe seg et dokument som gir deg lov til å kjøre folk mot betaling, og kravene til forkunnskaper og inntjening lettes. Det vil heller ikke være et krav om at sjåføren må fære tilknyttet en sentral. Med endringen som skjer 1. november kan nesten hvem som vil ta et lite kurs og starte med drosjekjøring. Om det nå blir sånn at mange tar ut løyve og tror at de skal tjene masse penger så kan det føre til at deltidssjåførene i helgene slutter, og at de som kjører fulltid i ukedagene sier at de ikke har kapasitet til mer. På små plasser vil dette bety at vi ikke vil ha taxier i helgene, hevder Hauge. Dette vil ramme de med behov for litt ekstra service hardest, mener fylkeslederen. Hauge mener det hadde vært lurt av politikerne å se på erfaringene til andre land, som Sverige og Finland, der det er lettere å få løyve enn i Norge. Andre lands erfaringer førte til at liberaliseringen av løyveordningen ble strammet inn igjen. Til Handikapnytt sier styreleder Hauge at de sjåførene som finns i dag, som driver en seriøs bedrift og lever av dette, vil forsvinne og bli erstattet av folk som vil drive dette som en hobby. Han mener endringene vil gå utover profesjonaliteten i en beredskap av transport som er gratis i hele landet når det gjelder pasientreiser for en som er rullestolbruker.

Heler saken kan du lese i Handikapnytt.no

handikapnytt.no/taxiforbundet-slar-alarm-om-darligere-drosjetilbud-til-rullestolbrukere/

Postet av Birgitte Falck-Jørgensen, 31.august 2020